Bekkenbunnstrening

Bekkenbunntrening

Bekkenbunnen er kun ½ – 1 cm tykk, så en muskelsammentrekning, eller et knip, føles ikke særlig kraftig. Et knip begynner fra endetarmen, og musklene trekkes oppover og frem mot skambenet.

Først må du bli godt kjent med hvilke muskler du skal trene. Det er de musklene du bruker når du aktivt skal holde igjen urin, avføring eller luft. En riktig muskelsammentrekning av bekkenmusklene kjennes som et lite løft under bekkenet, opp og inn i kroppen. Du vil merke at pung og penis løfter seg litt når du kniper.

Dersom du ønsker mer informasjon om bekkenbunnstrening kan du bestille vår informasjonsfilm hos oss.

Treningen trinn for trinn
1: Sitt avslappet på en stol eller ligg på ryggen på gulvet, i sengen el. med knærne trukket opp. Kjenn at lår, sete og mage slapper av.
2: Knip sammen rundt endetarmen og kjenn at knipet går fram mot skambenet.Knip så hardt du kan og hold knipet like hardt i 5 sekunder – slapp av i 5 sekunder. Gjenta dette 5 ganger.
3: Gjør øvelsene 3 – 4 ganger daglig.
4: Når det går greit å holde i 5 sek. og gjenta 5 ganger, øker du til 6 sek. knip, 6 sek. pause og 6 gjentagelser. Øk videre når du er klar til du kan holde 10 sek. ,10 sek. pause og gjenta 10 ganger.
5: Når du er blitt godt kjent med musklene kan du variere med at du en gang sitter og trener, en annen gang står og en annen gang ligger.
6: Tren hver dag og konsentrer deg skikkelig om treningen.

Funksjonstrening: I tillegg er det viktig å knipe musklene hver gang du skal hoste, nyse, reise deg og liknende. Dette gir ekstra trening av bekkenbunnen og du kan unngå lekkasje i de situasjonene.

Gode råd

  • Husk at kaffe og te virker vanndrivende.
  • Alkohol i seg selv, uavhengig av mengde eller type, kan gi mer lekkasje.
  • Det er mange leverandører av bleier. Finn de som passer best for deg.
  • Bruk så liten bleie som mulig, men stor nok til å ta det som kommer. Skift heller oftere.
  • Det finnes mange som kan hjelpe deg med lekkasjen: uroterapeuter, leger og sykepleiere.
  • Du får utstyr for lekkasje dekket på blå resept, spesielt designet for menn. Dette er bind, bleier, truser og ved behov sengebeskyttelse.
  • Sørg for regelmessige toalettbesøk. Vanligvis later man vannet mellom 4 – 8 ganger i døgnet.
  • Har du etterdrypp når du har latt vannet, kan det hjelpe å stryke bak pungen og fremover. Da får du tømt ut det som kan ligge igjen i urinrøret ditt.
  • Har du overaktiv blære, dvs. at du får en særlig sterk trang til å late vannet, og at det kommer lite urin når du da later vannet, finnes det medisiner som kan hjelpe. En uroterapeut kan også gi deg et type treningsprogram i form av blæretrening.
  • Har du en treg og tynn stråle når du later vannet må du kontakte lege for å finne ut hvorfor. Du bør sjekke om du går med mye urin i blæren fordi den ikke tømmes skikkelig.
  • Ved betydelig lekkasje etter ett år, kan man vurderes for operasjon for lekkasjen. Snakk med fastlegen din om dette.
  • Ved store lekkasjeproblemer finnes det en mulighet for å få operert inn en protese/slynge som har som hensikt å etterlingne en naturlig spinktermuskel. Pasienten trykker på en liten pumpe for å tømme blæren.

Avhengig av din treningsinnsats og årsaken til lekkasjen, vil det normalt ta omkring
2 – 4 måneder å trene opp bekkenbunnen.


 

Her kan du bestille dvd om bekkenbunnstrening

Klikk her for å komme til bestillingssiden